آذر 91 - ریاضیات
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ریاضیات
 
قالب وبلاگ
لینک دوستان

خبرگزاری ایسنا: پژوهش جدید یک بنیاد انگلیسی نشان داده که کودکان متولد نیمه اول سال نسبت به همسالان متولد نیمه دوم سال در ریاضی ضعیف‌تر هستند.

طبق یافته‌های محققان، کودکان متولد ماه‌های مه تا اوت (اردیبهشت تا شهریور) نیاز بیشتری به کمک درسی در ریاضی دارند.این گزارش که توسط بنیاد «فرصتی برای هر کودک» انجام شده، بر روی 47 هزار و 237 کودک شش و هفت ساله تحقیق کرده که در میان ضعیف‌ترین‌ها در درس ریاضی قرار داشتند.

این یافته‌ها نشان داده که بسیاری از کودکان متولد ماه‌های گرم حدود 13 ماه عقب‌تر از میانگین همسالان خود در ریاضیات هستند این یافته‌ها در پی پژوهشی ارائه شده که طبق آن کودکان متولد تابستان در مدرسه غمگین‌تر بوده، اعتماد به نفس کمتری داشته و از احتمال کمتری برای ورود به دانشگاه‌های برتر برخوردارند.

در این میان محققان دریافتند که کودکانی که از مشکلات بیشتری با ریاضی برخوردارند، بیشتر پسر هستند و از پس زمینه اقلیت‌های قومی برخوردار بودند. اما همچنین محققان اظهار کردند که یک دوره آموزش خصوصی کوتاه و فشرده می‌تواند در همگامی این کودکان با همسالان خود موثر باشد.

اگرچه این کودکان همچنین از احتمال بیشتری برای صحبت به زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم و همچنین استفاده از وعده‌های غذایی رایگان مدرسه برخوردارند.

این در حالی است که با طرح آموزشی دانشگاه اج‌هیل پس از 3.7 ماه آموزش اضافی این کودکان توانستند به یک حاصل 15.7 ماهه دست یابند.

همچنین یافته‌ها نشان داد که آموزش در گروههای دو تا سه نفری نسبت به آموزش تکی بر روی این دستاورد تاثیری نداشت. این کار اکنون توسط این دانشگاه به شکل دو برنامه «شمارش اعداد» و «@Number درجه یک» انجام شده که برای کمک به دانش‌آموزان مورد استفاده قرار خواهند گرفت.


[ سه شنبه 91/9/14 ] [ 9:6 صبح ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

مقدمه  

علومی که از  یونان باستان توسط اندیشمندان اسلامی محافظت و تکمیل شد، از قرون یازدهم میلادی به  بعد به اروپا منتقل شد، بیشتر شامل ریاضی و فلسفه ی طبیعی بود. فلسفه ی طبیعی توسط  کوپرنیک، برونو، کپلر و گالیله به چالش کشیده شد و از آن میان فیزیک نیوتنی بیرون  آمد. چون کلیسا خود را مدافع فلسفه طبیعی یونان می دانست و کنکاش در آن با خطرات  زیادی همراه بود، اندیشمندان کنجکاو بیشتر به ریاضیات می پرداختند، زیرا کلیسا نسبت  به آن حساسیت نشان نمی داد. بنابراین ریاضیات نسبت به فیزیک از پیشرفت بیشتری  برخوردار بود. یکی از شاخه های مهم ریاضیات هندسه بود که آن هم در هندسه ی اقلیدسی  خلاصه می شد.  

در هندسه ی اقلیدسی یکسری مفاهیم اولیه نظیر خط و نقطه تعریف شده بود و پنچ اصل را به عنوان بدیهیات پذیرفته بودند و سایر قضایا را با استفادهاز این اصول استنتاج می کردند. اما اصل پنجم چندان بدیهی به نظر نمی رسید. بنابراصل پنجم اقلیدس از یک نقطه خارج از یک خط، یک خط و تنها یک خط می توان موازی با خطمفروض رسم کرد. برخی از ریاضیدانان مدعی بودند که این اصل را می توان به عنوان یکقضیه ثابت کرد. در این راه بسیاری از ریاضیدانان تلاش زیادی کردند و نتیجه نگرفتند.خیام ضمن جستجوی راهی برای اثبات "اصل توازی" مبتکر مفهوم عمیقی در هندسه شد. درتلاش برای اثبات این اصل، خیام گزاره هایی را بیان کرد که کاملا مطابق گزاره هاییبود که چند قرن بعد توسط والیس و ساکری ریاضیدانان اروپایی بیان شد و راه را برایظهور هندسه های نااقلیدسی در قرن نوزدهم هموار کرد. سرانجام و پس از دو هزار سالاصولی متفاوت با آن بیان کردند و هندسه های نااقلیدسی شکل گرفت. بدین ترتیب علاوهبر فلسفه ی طبیعی ریاضیات نیز از انحصار یونانی خارج و در مسیری جدید قرار گرفت وآزاد اندیشی در ریاضیات آغاز گردید.

1-5 اصطلاحاتبنیادی ریاضیات

طی قرنهای متمادی ریاضیدانان اشیاء و موضوع های موردمطلعه ی خود از قبیل نقطه و خط و عدد را همچون کمیت هایی در نظر می گرفتند که درنفس خویش وجود دارند. این موجودات همواره همه ی کوششهای را که برای تعریف و توصیفشایسته ی آنان انجام می شد را با شکست مواجه می ساختند. بتدریج این نکته برریاضیدانان قرن نوزدهم آشکار گردید که تعیین مفهوم این موجودات نمی تواند در داخلریاضیات معنایی داشته باشد. حتی اگر اصولاً دارای معنایی باشند.

بنابراین،اینکه اعداد، نقطه و خط در واقع چه هستند در علوم ریاضی نه قابل بحث است و نهاحتیاجی به این بحث هست. یک وقت براتراند راسل گفته بود که ریاضیات موضوعی است کهدر آن نه می دانیم از چه سخن می گوییم و نه می دانیم آنچه که می گوییم درست است.

دلیل آن این است که برخی از اصطلاحات اولیه نظیر نقطه، خط و صفحه تعریفنشده اند و ممکن است به جای آنها اصطلاحات دیگری بگذاریم بی آنکه در درستی نتایجتاثیری داشته باشد. مثلاً می توانیم به جای آنکه بگوییم دو نقطه فقط یک خط را مشخصمی کند، می توانیم بگوییم دو آلفا یک بتا را مشخص می کند. با وجود تغییری که دراصطلاحات دادیم، باز هم اثبات همه ی قضایای ما معتبر خواهد ماند، زیرا که دلیل هایدرست به شکل نمودار بسته نیستند، بلکه فقط به اصول موضوع که وضع شده اند و قواعدمنطق بستگی دارند.

بنابراین، ریاضیات تمرینی است کاملاً صوری برای استخراجبرخی نتایج از بعضی مقدمات صوری. ریاضیات احکامی می سازند به صورت هرگاه چنین باشد،آنگاه چنان خواهد شد و اساساً در آن صحبتی از معنی فرضها یا راست بودن آنها نیست.این دیدگاه (صوریگرایی) با عقیده ی کهن تری که ریاضیات را حقیقت محض می پنداشت وکشف هندسه های نااقلیدسی بنای آن را درهم ریخت، جدایی اساسی دارد. این کشف اثرآزادی بخشی بر ریاضیدانان داشت.

2-5 اشکالات وارد برهندسه اقلیدسی

هندسه ی اقلیدسی بر اساس پنچ اصل موضوع زیر شکل گرفت:

اصل اول - از هر نقطه می توان خط مستقیمی به هر نقطه ی دیگر کشید.

اصل دوم - هر پاره خط مستقیم را می توان روی همان خط به طور نامحدود امتدادداد.

اصل سوم - می توان دایره ای با هر نقطه دلخواه به عنوان مرکز آن و باشعاعی مساوی هر پاره خط رسم کرد.

اصل چهارم - همه ی زوایای قائمه با هممساوی اند.

اصل پنجم - از یک نقطه خارج یک خط، یک خط و و تنها یک خط میتوان موازی با خط مفروض رسم کرد.

اصل پنجم اقلیدس که ایجاز سایر اصول رانداشت، به هیچوجه واجد صفت بدیهی نبود. در واقع این اصل بیشتر به یک قضیه شباهتداشت تا به یک اصل. بنابراین طبیعی بود که لزوم واقعی آن به عنوان یک اصل موردسئوال قرار گیرد. زیرا چنین تصور می شد که شاید بتوان آن را به عنوان یک قضیه نهاصل از سایر اصول استخراج کرد، یا حداقل به جای آن می توان معادل قابل قبول تریقرار داد.

در طول تاریخ ریاضیدانان بسیاری از جمله، خواجه نصیرالدین طوسی،جان والیس، لژاندر، فورکوش بویوئی و ... تلاش کردند اصل پنجم اقلیدس را با استفادهاز سایر اصول نتیجه بگیرند و آن را به عنوان یک قضیه اثبات کنند. اما تمام تلاشهابی نتیجه بود و در اثبات دچار خطا می شدند و به نوعی همین اصل را در اثباط خود بهکار می بردند. دلامبر این وضع را افتضاح هندسه نامید.

یانوش بویوئی یکی ازریاضیدانان جوانی بود که در این را تلاش می کرد. پدر وی نیز ریاضیدانی بود که سالهادر این مسیر تلاش کرده بود .
3-5 هندسه های نا اقلیدسی

اساساً هندسهنااقلیدسی چیست؟ هر هندسه ای غیر از اقلیدسی را نا اقلیدسی می نامند. از این گونههندسه ها تا به حال زیاد شناخته شده است. اختلاف بین هندسه های نا اقلیدسی واقلیدسی تنها در اصل توازی است. در هندسه اقلیدسی به ازای هر خط و هر نقطه نا واقعبر آن یک خط می توان موازی با آن رسم کرد.
نقیض این اصل را به دو صورت میتوان در نظر گرفت. تعداد خطوط موازی که از یک نقطه نا واقع بر آن، می توان رسم کرد،بیش از یکی است. و یا اصلاً خطوط موازی وجود ندارند. با توجه به این دو نقیض، هندسههای نا اقلیدسی را می توان به دو گروه تقسیم کرد.

یک -هندسه های هذلولوی

هندسه های هذلولوی توسط بویوئی و لباچفسکی بطورمستقل و همزمان کشف گردید.

اصل توازی هندسه هذلولوی - از یک خط و یک نقطه ینا واقع بر آن دست کم دو خط موازی با خط مفروض می توان رسم کرد.

دو - هندسه های بیضوی

در سال 1854 فریدریش برنهاردریمان نشان داد که اگر نامتناهی بودن خط مستقیم کنار گذاشته شود و صرفاً بی کرانگیآن مورد پذیرش واقع شود، آنگاه با چند جرح و تعدیل جزئی اصول موضوعه دیگر، هندسهسازگار نااقلیدسی دیگری را می توان به دست آورد. پس از این تغییرات اصل توازی هندسهبیضوی بصورت زیر ارائه گردید.

اصل توازی هندسه بیضوی - از یک نقطه ناواقعبر یک خط نمی توان خطی به موازات خط مفروض رسم کرد.

یعنی در هندسه بیضوی،خطوط موازی وجود ندارد. با تجسم سطح یک کره می توان سطحی شبیه سطح بیضوی در نظرگرفت. این سطح کروی را مشابه یک صفحه در نظر می گیرند. در اینجا خطوط با دایره هایعظمیه کره نمایش داده می شوند. بنابراین خط ژئودزیک یا مساحتی در هندسه بیضوی بخشیاز یک دایره عظیمه است.

در هندسه بیضوی مجموع زوایای یک مثلث بیشتر از 180درجه است. در هندسه بیضوی با حرکت از یک نقطه و پیمودن یک خط مستقیم در آن صفحه، میتوان به نقطه ی اول باز گشت. همچنین می توان دید که در هندسه بیضوی نسبت محیط یکدایره به قطر آن همواره کمتر از عدد پی است.

در جدول زیر هر سه هندسه ها بایکدیگر مقایسه شده اند:

 

نوع هندسه

تعداد خطوط موازی

مجموع زوایای مثلث

نسبت محیط به قطر دایره

اندازه انحنا

اقلیدسی

یک

180

عدد پی

صفر

هذلولوی

بینهایت

< 180

> عدد پی

منفی

بیضوی

صفر

> 180

< عدد پی

مثبت


[ دوشنبه 91/9/13 ] [ 12:34 عصر ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

دانشمندان امیدوارند با شناسایی الگوی پیچیده گل کلم بتوانند مکانیسم‌های بیولوژیکی و فیزیکی مؤثر در رشد سبزیجات را بهتر درک کنند.

به گزارش ایسنا، محققان موفق به کشف یک فرمول ریاضی برای توصیف فرایند شکل‌گیری الگوهای پیچیده گل کلم به عنوان یک الگوی فراکتال شدند.

ساختار فراکتال الگویی را توصیف می‌کند که طبق آن زمانی که یک بخش کوچک از الگو برداشته می‌شود، این بخش، تقریبا مشابه ساختار کامل است؛ در حقیقت جزئی از یک تصویر در کل آن تکرار می‌شود.

در طبیعت، ابرها، رعد و برق، بلورها، دانه‌های برف، کوه‌ها و حتی رگ‌های خونی بدن نمونه‌هایی از الگوی فراکتال هستند.

اگرچه خواص فراکتال‌ها مانند شکل و اندازه مورد مطالعه دقیق قرار گرفته، اما اطلاعات کمی از نحوه شکل‌گیری این ساختارهای پیچیده به دست آمده است.

محققان از پنج دانشگاه اسپانیا، فرانسه و بلژیک مطالعه گسترده‌ای را برای بررسی نحوه شکل‌گیری ساختار فراکتال آغاز کرده و در گام نخست فیلم‌های نازکی را با استفاده از تکنیک رسوب شیمیایی فاز بخار (CVD) رشد دادند.

با کمک فرایند CVD، فیلم‌ها در شکلی مشابه الگوهای پیچیده گل کلم رشد پیدا کردند و محققان قادر به توصیف نحوه شکل‌گیری الگوهای شبه گل کلمی شدند.

نتایج این تحقیق در مجله Physics منتشر شده است.

 


[ دوشنبه 91/9/13 ] [ 9:2 صبح ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]
دانشمندان امیدوارند با شناسایی الگوی پیچیده گل کلم بتوانند مکانیسم‌های بیولوژیکی و فیزیکی مؤثر در رشد سبزیجات را بهتر درک کنند.

به گزارش ایسنا، محققان موفق به کشف یک فرمول ریاضی برای توصیف فرایند شکل‌گیری الگوهای پیچیده گل کلم به عنوان یک الگوی فراکتال شدند.

ساختار فراکتال الگویی را توصیف می‌کند که طبق آن زمانی که یک بخش کوچک از الگو برداشته می‌شود، این بخش، تقریبا مشابه ساختار کامل است؛ در حقیقت جزئی از یک تصویر در کل آن تکرار می‌شود.

در طبیعت، ابرها، رعد و برق، بلورها، دانه‌های برف، کوه‌ها و حتی رگ‌های خونی بدن نمونه‌هایی از الگوی فراکتال هستند.

اگرچه خواص فراکتال‌ها مانند شکل و اندازه مورد مطالعه دقیق قرار گرفته، اما اطلاعات کمی از نحوه شکل‌گیری این ساختارهای پیچیده به دست آمده است.

محققان از پنج دانشگاه اسپانیا، فرانسه و بلژیک مطالعه گسترده‌ای را برای بررسی نحوه شکل‌گیری ساختار فراکتال آغاز کرده و در گام نخست فیلم‌های نازکی را با استفاده از تکنیک رسوب شیمیایی فاز بخار (CVD) رشد دادند.

با کمک فرایند CVD، فیلم‌ها در شکلی مشابه الگوهای پیچیده گل کلم رشد پیدا کردند و محققان قادر به توصیف نحوه شکل‌گیری الگوهای شبه گل کلمی شدند.

نتایج این تحقیق در مجله Physics منتشر شده است.

[ یکشنبه 91/9/12 ] [ 3:2 عصر ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

در دومین روز از اردیبهشت سال 1315 در شهر کویری یزد دیده به جهان گشود. دیپلم ریاضی‌اش را سال 1335 از دبیرستان ایرانشهر یزد گرفت. در همان سال با قبولی در رشته الکترومکانیک به دانشکده فنی دانشگاه تهران راه یافت؛ اما پس از گذشت چند ماه از ادامه تحصیل در این رشته منصرف شد. سال 1336 با قبولی در رشته ریاضی دانشسرای عالی (دانشگاه تربیت معلم فعلی)‌ به آنجا رفت و سال 1339 با کسب رتبه اول موفق به اخذ درجه کارشناسی شد. وی سال 1340 با گرفتن بورسیه تحصیلی از وزارت فرهنگ وقت برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت. درجه کارشناسی ارشد ریاضی را سال 1342 از دانشگاه ایالتی میشیگان گرفت و به عنوان عضو در 2 جامعه متشکل از دانشجویان نخبه ریاضی انتخاب شد. دکتر بهزاد پس از اخذ درجه دکتری ریاضی در سال 1344 یک سال در دانشگاه ایالتی وین با سمت استادیار به تدریس و تحقیق پرداخت. سال 1345 به ایران بازگشت و به دانشگاه شیراز رفت. در همان سال نخستین دوره کارشناسی ارشد ریاضی در ایران تشکیل شد. وی سال 1346 به مقام دانشیاری ارتقا یافت و سال 1347 به آمریکا رفت و ضمن تدریس و تحقیق کتاب Introduction to Theory of Graphs را با همکاری یک استاد آمریکایی تالیف کرد. وی سال 1348 بار دیگر عزم وطن کرد و به عنوان دانشیار یک سال در دانشگاه شیراز و یک سال در دانشگاه شهید بهشتی به کار مشغول شد. سپس برای تدریس، تحقیق و سرپرستی دانشکده ریاضی به دانشگاه صنعتی شریف منتقل شد و دوره کارشناسی ارشد ریاضی آن دانشگاه را تاسیس کرد. او پس از 2 سال فعالیت در اولین روز مهر سال 1352 به عنوان نخستین عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف به مقام استاد تمامی ارتقا یافت. وی همچنین سال 1350 با همکاری سایر اعضای هیات موسس، انجمن ریاضی ایران را بنیان نهاد و به مدت 4 سال به عنوان منشی (رئیس)‌ این انجمن، فعالیت‌های متعدد و ماندگاری را پایه‌گذاری کرد. سال 1353 با استفاده از مرخصی مطالعاتی به عنوان بورسیه ارشد فولبرایت به آمریکا رفت و با پشتیبانی مالی فرهنگستان ملی علوم آمریکا به تحقیقات خود ادامه داد. سال 1354 به ایران بازگشت و پس از یک سال خدمت مجدد در دانشگاه صنعتی شریف به دانشگاهی منتقل شد که دانشگاه مازندران امروزی براساس آن شکل گرفته است. در این دانشگاه تازه‌ تاسیس به عنوان قائم‌مقام (معاون آموزشی، پژوهشی و دانشجویی)‌ ضمن همکاری با دانشگاه‌هاروارد آمریکا در زمینه‌های فیزیک، شیمی، ریاضی و مردم‌شناسی دوره‌های دکتری ایجاد کرد. به این ترتیب سال 1356 برای نخستین بار در ایران عده‌ای دانشجو برای تحصیل در دوره‌های دکتری این 4 رشته پذیرفته شدند. دکتر بهزاد سال 1355 به عنوان اولین رئیس بخش علوم پایه شورای پژوهش‌های علمی کشور انتخاب شد و برای اشاعه پژوهش در شاخه‌های علوم پایه برنامه‌ریزی کرد. در همین سال به عنوان یکی از 16 عضو هیات موسس فرهنگستان علوم ایران برگزیده شد و با رای متفق اعضا، مسوولیت دبیرکلی این فرهنگستان را به عهده گرفت. کتاب Graphs and Digraphs تالیف دکتر بهزاد و 2 استاد آمریکایی در سال 1357 چاپ و منتشر شد. وی از اول فروردین سال 1361 به افتخار بازنشستگی نائل شد و‌ در 75 سالگی همچنان چابک به تولید ریاضیات و اشاعه آن مشغول است. سایر افتخارات و جوایز علمی استاد‌* ـ استاد نمونه دانشگاه شهید بهشتی در سال 1376 ـ برگزیده انجمن ریاضی ایران در سال‌های 1373، 1382 و 1384 ـ استاد برگزیده سومین دوره چهره‌های ماندگار در رشته ریاضی ‌‌ـ ‌عضو وابسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی‌ ایران 1388‌‌ـ‌1383 ‌‌ـ‌ عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی‌ ایران از 1388 ‌‌ـ ‌عضو افتخاری انیستیتو ترکیبات وکاربردها ‌‌ـ ‌عضو سابق هیات تحریریه ژورنال گراف تئوری چاپ آمریکا ‌‌ـ‌ دارنده عدد اردیشی یک ‌‌ـ‌ عضو هیات موسس انجمن ترویج علم ایران ‌‌ـ‌ عضو هیات موسس بنیاد پیشبرد علم وفناوری در ایران ‌‌ـ‌ عضویت در چند انجمن علمی‌داخلی و خارجی دیگر ‌‌ـ‌ واضع گراف‌های کلی و انگاره عدد رنگی کلی که قدمتی نزدیک به نیم قرن دارد و به عنوان یکی از مسائل باز وکلاسیک ریاضیات مطرح است. ‌‌ـ‌


[ شنبه 91/9/11 ] [ 8:58 صبح ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

درباره مثلث

مثلث ار اساسی ترین اشکال درهندسه میباشد.یک مثلث دارای سه راس است که سه ضلع این رئوس را به هم وصل میکند.در هندسه اقلیدسی این اضلاع خطوطی مستقیم هستند. ولی در هندسه کروی این اضلاع کمان هایی از دایره عظیمه میباشند.

انواع مثلث

· مثلث متساوی الاضلاع: مثلثی است که دارای سه ضلع با طولهای مساوی است و زوایای داخلی این مثلث نیز با هم برابرند.

· مثلث متساوی الساقین: مثلثی است که دارای دو ضلع با طولهای مساوی استو دو زاویه داخلی برابر دارد.

البته مثلث میتواند دارای سه ضلع با طولهای مختلف و زوایای غیر مساوی باشد.

· مثلث قائم الزاویه: مثلثی را گویند که یکی از زوایای آن 90درجه باشد.نسبت های مثلثاتی مانند sin و cos ،بر روی مثلث قائم الزاویه تعریف میشوند.

· مثلث منفرجه: مثلثی را گویند که یکی از زوایای داخلی آن بیشتر از 90 درجه باشد.

· مثلث حاده : مثلثی را گویند که تمام زوایای داخلی آن کمتر از 90 درجه باشد.

300 سال قبل از میلاد اقلیدس ،اصول اولیه درباره مثلث را ارائه داد.به عنوان مثال یکی از اصول مهم در مورد مثلث این است که مجموع زوایای داخلی یک مثلث برابر 180 درجه است. بر اساس این اصل میتوان با معلوم بودن دو زاویه از مثلث اندازه زاویه سوم را بدست آورد.
یکی از مهمترین قضایای موجود در مثلثات قضیه فیثاغورث میباشد.در این قضیه رابطه بین وتر و اضلاع قائم یک مثلث قائم الزاویه بیان میشود.

[ چهارشنبه 91/9/8 ] [ 10:10 صبح ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

دانش آموزان سال سوم راهنمایی در اولین موضوع کتاب درسی خود با اعداد اول و روش پیداکردن آنها آشنا می شوند .

 

روش غربال اعداد طبیعی و یافتن اعداد اول را اراتستن کشف کرد .

برای این کار ابتدا اعداد از 1 تا هرعدد دلخواه را نوشته و به روش زیر عمل می کنیم.

1- عدد یک را خط بزنید

2- عدد خط نزده بعدی دورش خط بکشید ولی تمام مضربهای آن را خط بزنید

3- این کار را تا آنجا ادامه دهید که عددی برای خط زدن موجود نباشد

4- در اینصورت تمامی اعداد باقیمانده به همراه اعدادی که دور آنها خط کشیده اید اول هستند

با استفاده از فلش آموزشی زیر می توانید مراحل کار غربال را برای تعیین اعداد اول از 1 تا 100 مشاهده نمایید.

غربال اراتستن ( تعیین اعداد اول از 1 تا 100)


[ سه شنبه 91/9/7 ] [ 8:31 صبح ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

مغز زنبور که کوچک‌تر از نوک سوزن است، چنان سریع عمل می‌کند که بنا به گفته دانشمندان می‌تواند در یک ثانیه یک میلیون عملیات را تجزیه و تحلیل کند و انجام دهد و این بدان معناست که مغز زنبورها از هر رایانه‌ای در جهان سریع‌تر عمل می‌کند.

همچنین دانشمندان دریافته‌اند که زنبورها برای مشاهده و دیدن اشیا و محیط از اشعه ماورای بنفش استفاده می‌کنند که دارای امواج کوتاهی است و این موجب می‌شود تا زنبورها اشیا را بسیار سریع‌تر از انسان‌ها ببینند و این به آنها اجازه می‌دهد تا هنگام پرواز و جستجوی غذا گل‌های دارای شهد را بیابد.

تصاویر گرفته شده از چشم زنبورها نشان می‌دهد که چشم این حشره متشکل از 30 لنز نوری فوق العاده است. به همین دلیل دانشمندان درصدد ساخت دوربین‌هایی بسان چشم زنبور هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، چشم زنبور متشکل از هزاران لنز کوچک شش گوشه‌ای است و دانشمندان دریافته‌اند، این ساختار چشمی زنبور به آن کمک می‌کند که ماورای جنگل‌ها را ببیند و مانع برخورد خود با اشیا به ویژه برخورد با پرندگان دیگر شود.


[ دوشنبه 91/9/6 ] [ 8:24 صبح ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

دو دوست با پای پیاده از جاده ای در بیابان عبور می کردند بین راه سر موضوعی اختلاف پیدا کردند. یکی از آنها از سر خشم ، بر چهر? دیگری سیلی زد . دوستی که سیلی خورده بود، سخت آزرده شد ولی بدون آن که چیزی بگوید ، روی شن های بیابان نوشت: ( امروز بهترین دوست من بر چهره ام سیلی زد)آن دو در کنار یکدیگر به راه خود ادامه دادندتا به یک آبادی رسیدند. تصمیم گرفتند قدری آن جا بمانند و کنار برک? آب استراحت کنند. ناگهان آن که سیلی خورده بود لغزید و در آب افتاد.نزدیک بود غرق شود که دوستش به کمکش شتافت و او را نجات داد. بعد از آن که از غرق شدن نجات یافت، بر روی صخره ای سنگی این جمله را حک کرد:( امروز بهترین دوستم جان مرا نجات داد) دوستش با تعجب پرسید: بعد ازآن که من با سیلی تو را آزردم تو آن جمله را روی شن های بیابان نوشتی ولی حالا این جمله را روی تخته سنگ حک می کنی؟ دیگری لبخند زد وگفت: وقتی کسی ما را آزار می دهد باید روی شن های صحرا بنویسم تا بادهای بخشش آن را پاک کنندولی وقتی کسی محبتی در حق ما می کند باید روی سنگ حک کنیم تا هیچ بادی نتواند آن را از یادها ببرد.


[ چهارشنبه 91/9/1 ] [ 2:43 عصر ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]

در یک آزمایش جدید معلوم شد که ترس از ریاضیات می‌تواند شبکه‌های درد را در مغز فعال کند.

 

 

به گزارش ایسنا، متخصصان علوم پزشکی دانشگاه شیکاگو در این آزمایشات دریافته‌اند اضطراب ناشی از کلنجار رفتن با ریاضیات می‌تواند مناطقی را در مغز فعال کند که با تجربه به احساس دردهای جسمی و تشخیص تهدید غریزی، مرتبط هستند.

 

به گزارش سایت اینترنتی فیزورگ، این مطالعه به سرپرستی دکتر یان لیونز نشان داد در افرادی که هنگام مواجهه با مسائل ریاضی اضطراب شدیدی را تجربه می‌کنند، مناطقی از مغز که با احساس درد فیزیکی ارتباط دارند به فعالیت می‌افتند و هرچه این اضطراب و دلشوره بیشتر باشد این فعالیت عصبی نیز شدیدتر می‌شود و بنابراین احساس درد افزایش می‌یابد.

 

این متخصصان در بیانیه‌ای یادآور شدند: ما در این آزمایشات اولین مدرک عصبی را ارائه کرده‌ایم که نشان‌دهنده طبیعت تجربه فیزیکی مرتبط با ترس از ریاضیات است.

 

در مطالعات قبلی نیز نشان داده شده بود که سایر انواع استرس‌های روانی مانند انزوای اجتماعی و یا شکست عاطفی نیز می‌توانند احساس دردهای جسمی را در انسان بروز دهند اما در مطالعه جدید درواقع برای اولین بار واکنش درد مرتبط با حضور در یک موقعیت ایجاد اضطراب به جای خود حادثه استرس‌زا، آزمایش شده است.

 

در این آزمایش معلوم شد که حتی حضور در یک موقعیت ناخوشایند و نگران‌ کننده نیز پیش از اینکه حادثه‌ای رخ بدهد می‌تواند مناطق عصبی را با ایجاد درد جسمی ارتباط داده‌اند را فعال سازد و عملا احساس درد بدنی در انسان بوجود آورد.


[ چهارشنبه 91/9/1 ] [ 9:18 صبح ] [ محمد رضا جبین پور ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

در هر چیز از جمله یک نظریه ریاضی زیبایی را میتوان درک کرد اما نمی توان توضیح داد.
امکانات وب


بازدید امروز: 30
بازدید دیروز: 19
کل بازدیدها: 287274